Translate

lördag 29 september 2012

Vad vet Wikipedia om Spiritism?



Jag har alltid tyckt att Wikipedia som informationskälla har varit trevlig att läsa, vilket jag garanterat inte är ensam om. Jag tror att det är mycket vanligt att både unga som gamla söker sig till Wikipedia för att få svar på sina frågor om världen. Även elever som går i grundskolan och i gymnasiet letar många gånger information till sina hemtentor på just sidan Wikipedia, vilket är godkänt av lärare. 
För det sägs, att Wikipedia är trovärdig och säker när det gäller information eftersom vem som helst kan gå in och ändra på en artikel om ett ämne. "Vem som helst" är lite väl optimistiskt. Till exempel en inte speciellt databegåvad person, som jag själv, klarar inte av det. Min kunskapsbegränsning med datorer stannar vid Facebook, läsa mail och blogga. Så vad är jag då upprörd över? Jag borde väl förlita mig på att man skriver riktig information på Wikipedia? Till och med lärare anser ju det...

Många artiklar är rättvisande på Wikipedia - hoppas jag... Men en artikel som jag är upprörd över, just eftersom jag vet att folk läser den i dessa neospiritistiska tider, är artikeln om SPIRITISM (och därmed underförstått även spiritualism, då det inte görs någon skillnad på spiritism och spiritualism).

I Wikipedias beskrivning av Spiritism finns så många fel, så att om jag skulle ta upp alla vore jag tvungen att sitta och skriva hela natten, och det har jag inte lust med. Däremot kommer jag att informera om VAD Spiritism är, och hoppas att de som vill läsa om Spiritism läser detta istället för den mycket felaktiga informationen som finns på Wikipedia.

SPIRITISM ÄR DEN FRANSKA VARIANTEN AV SPIRITUALISM - OCH INGET ANNAT!

Det enda som jag kan säga var helt riktigt i artikel om Spiritism, var att Emanuel Swedenborg är ett det största svenska bidraget till spiritismen (och spiritualismen).

SPIRITUALISM är den tro på andar som en del brukar säga börjar med Systrarna Fox upplevelser av "knackandar" 1848. Inom spiritualism tror man att människans ande efter döden kommer till en annan värld som kallas för Sommarlandet.

SPIRITISM började i Frankrike i och med Allan Kardecs (Hippolyte Leon Denizard Rivail) bok "Andarnas bok" (Le Livre des Espirits) som kom ut år 1856 http://www.geae.inf.br/en/books/codification/sb.pdf . Där andar genom medium, berättar om livet, döden och återfödelse. För inom Spiritism, till skillnad från spiritualism, tror man på reinkarnation, dvs. att människan återföds till en ny människokropp och lever ett nytt liv - för att lära sig.   

Det finns naturligtvis mycket mer att berätta om Spiritism, men det får bli en annan gång.

                                                                      Allan Kardec

lördag 22 september 2012

Borgvattnets Prästgård - en plats med entitetkontinuitet



Spökturism som har blivit allt vanligare de senaste åren, sker på platser med entitetkontinuitet (platsbunden entitetkontinuitet = "Hemsökta platser"). De gånger jag har varit på Borgvattnets prästgård som är känt för sin spökturism, har varit mycket olika. Den första gången kom vi inte fram förens kl. 01.00 på natten och därför bara sov och åkte tidigt på morgonen. Totalt misslyckad resa. Den andra gången åkte vi dit i tid, eftersom att jag nu visste att det var rätt svårt att hitta fram i de jämtländska skogarna. Vi hade bokat rum för två dagar i prästgården för att kunna "boa in oss lite".
Hände det något när vi var där kanske du som läsare undrar? Man har trotts allt både hört att det är helt "tomt" på upplevelser samt att en del har upplevelser som slutar med att de springer ut från huset för att inte återvända. Jo, jag vet. Nu tog jag upp två ytterligheter, ofta ligger människors upplevelser någonstans mitt emellan.

Men för vår del kan jag säga att vistelsen på Borgvattnets prästgård de två dagarna var över förväntan. Vi var inte själva där, utan även en familj med två tonårsflickor, vilket troligtvis var orsaken till diverse upplevelser.

En del av sakerna som vi upplevde där var att lampor tändes och släktes vid upprepade tillfällen (alltid när tonårsflickorna var närvarande). Det hördes tydliga steg nedför trappan och in i vardagsrummet (huset knarrar väldigt mycket och det är tunna väggar, så man hör allt mycket tydligt), min annars perfekt fungerande kamera räknande bildantalet baklänges och tömdes snabbt på batteri, samt en hel del andra saker.
Vad berodde upplevelserna på? Var det andar eller var det inbillning? Eftersom att jag inte kan säga att jag personligen tror på andar eller spöken, är min tolkning att det hade andra förklaringar. Dock skall det nämnas att jag hade en hög förväntan eller förhoppning på att ha mystika upplevelser som kanske de flesta som åker dit har.

Jag vill istället förklara våra upplevelser med något som jag kallar för ”grundstimuli”. Grundstimuli är utmärkande för platser med entitetkontinuitet och verkar vara nödvändigt för att upplevelser skall ske. Grundstimuli kan förstås som någon form av platsminne och/eller psykisk avtryck, i egenskap av en säregen atmosfär som verkar som ett sublimt stimuli. Enligt teorier om platsminnen kan känslor och tankar bli kvar i den lokala omgivningen. Om kvarvarande psykiska avtryck är orsaken till den säregna atmosfären, kan det förväntas att äldre hus har ”hög” platsbunden entitetkontinuitet (dvs. det sker många och intensiva upplevelser på platsen), eftersom det troligtvis har utspelats många traumatiska och/eller känslosamma upplevelser på platsen. Även om många hus med entitetkontinuitet förefaller vara äldre, finns det även platsbunden entitetkontinuitet på andra platser, till exempel fartyg, nybyggda hus samt platser i skogen där människor vanligtvis inte vistas. Likaså är det även många äldre hus som inte har platsbunden entitetkontinuitet.

Ett förändrat medvetandetillstånd underlättar för entitetupplevelser och höjer upplevarens känslighet. Den förhöjda känsligheten kan underlätta för fler och/eller starkare upplevelser - och skapar en upplevelsespiral (som kan leda till ytterligare fler och starkare upplevelser). Upplevelser kan enligt det här synsättet generera nya upplevelser och underlätta för att nya upplevelser ska ske. På platser där många olika personer vistas och har upplevelser (t.ex. hotell, allmänna byggnader eller äldre hus), får en ”högre grad” av entitetkontinuitet. Det vill säga, det sker fler och starkare upplevelser där än på platser med en ”lägre grad” av entitetkontinuitet, där det oftast inte vistas människor eller har vistats människor som kan generera nya upplevelser (Hemsökta platser? En religionspsykologisk tolkning av platsbunden entitetkontinuitet, S. Duppils, 2010). 

Besökares eventuella upplevelser kan enligt det här synsättet förstärka den platsbundna entitetkontinuiteten och generera nya upplevelser, vilket gör att graden av entitetkontinuitet kan variera på olika platser. Till exempel kan hus som människor besöker enbart för att det har platsbunden entitetkontinuitet (som vid Ghost Hunting eller Spökturism), få högre entitetkontinuitet. En sådan plats kan vara just Borgvattnets prästgård, vilket i så fall skulle kunna förklara våra upplevelser.

Borgvattnets Prästgård är ett ställe jag rekommenderar på grund av den mystika atmosfären, den underliga lilla byn - och inte att förakta den närliggande Köttsjön och Färsån - som ger stället en än mer mystik atmosfär med sina speciella namn.